Startsidan  ·   Instagram  ·   WeHeartIt  ·   Tumblr

Kost

Skrivet:    ·  
Hallådär,
Idag har jag haft vilodag och laddar batterierna för att köra på imorgon igen. Så nu när jag haft så mycket tid över- efter att jag följt med Elli till arbetsförmedlingen - har jag suttit vid datorn och kollat runt lite efter ännu fler smarta tips inom kost och hälsa. Jag är väldigt inriktad på detta ämne - speciellt tränigen - men ju mer träningen tillhör vardag ju mer intresserad bir man av hur kost och träning funkar ihop. Elli sa idag till mig att min hjäna består av 90% träning och 10% annat. Posetivt eller negativt, det är frågan ;) 
Hursom helst så tänkte jag dela med mig av några enkla tips som alla klara, och vill du ha förändring böjra NU!

Frukost

En ny vana du bör börja med är att äta frukost! Jag vet väldigt många som struntar i frukosten för att dom inte är hungriga, hinner inte eller mår illa av att äta på morgonen. Kroppen är anpassbar så börja litet och bygg på med tiden - frukost är viktigt. Att få i sig bra frukost som inte inehåller för mycket snabba kolhydrater gör att din blodsockerkurva kommer vara jämnare under dagen och du kommer inte bli lika sötsugen. Och vad det leder till är ju självklart - inget godis eller sockerika snacks. Hur många gånger har man inte hört detdär? Ät frukost... Men det är väldigt tänkvärt för er som inte äter frukost eller äter väldigt lite. Frukosten bör vara ditt största mål på hela dagen eftersom att kroppen varit utan mat under hela natten, dessutom är det vetenskapligt bevisat att det gör dig smalare att äta frukost.
Tips på bra frukost:
Kokt ägg på hårdbröd, Banan i fil med kanel, Drick c-vitamin eller mjölk. 
(Detta är bara en variant av måånga!)
Min mamma säger alltid till mig när jag inte är hungrig - lite är bättre än inget. 

Lunch
Lunchen bör INTE vara buffé, då går du in i "buffé-fällan" och äter mer än du borde. När man väljer sin lunch, välj med suntföruft. Ofta har vi ett hum om vad som är bäst. Och tänk på att grönsaker faktiskt är rätt gott ändå. Jag tycker att man kan tänka att vanlig bra mat är det bästa!
Tips på bra lunch:
Köttfärslimpa, potatis, sås, broccoli, tomt, grönsallad, ärtor, gurka, citron skiva. 

Kvällsmat
På kvällen bör du äta proteinrikmat. Protein bygger kroppen och ännu bättre när du sover. 
Tips på bra källsmat: 
3 äggs omelett, spenat, mjölk.


Tips på mellanmål: 
Banan i keso och kanel. (Eller varför inte käka detta till frukost?)

Glöm inte bort att dricka mycket vatten och ät mycket c-vitamin under dagen, c-vitamin kissar man ut så man bör fylla på med nytt varje dag, som en kompis tipsade mig om - starta dagen med en apelsin.  

         
 
( Kom ihåg att jag inte är dietist på något vis, jag skriver om det jag tror på)



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Namn: Caroline Nelson
Ålder: 17 år
Bor: Norrköping och Askersund
Sysselsättning: Jobbar på Mcdonalds och pluggar till Djurvårdare
Intressen: Fotografera, Djur, Träna, Resa, Filmer
Framtidsplaner: *Volontärarbeta i Kenya, Diani Beach, med marinekologi sommaren 2014* Praktisera som vet.assistent i Uganda 2015.* Möjligen plugga vidare till veterinär i Budapest alt. Edinburgh om några år.* Resa jorden runt och älska livet!*