Startsidan  ·   Instagram  ·   WeHeartIt  ·   Tumblr

Mat som står emot

Skrivet:    ·  
Hallådär, det blev en riktigt skön löparrunda på latisvägar, skog, gärden och "off-road". Dessutom hade jag sol och solnedgång under tiden och kroppen var väldigt utvliad och hade en hel del att ge, dendär härliga å¨ngvälts känslan kom krypande med jämna mellanrum - lööv it. 
Hur som så har jag nu suttit och kollat på filmen Älska mig igen, antingen är jag pmsig eller så var den en gråtfilm för jag stört tjöt haha så som jag aldrig annars brukar göra till filmer, så nu ligger den helt klart högt upp på gilla listan. 

Har även tagit mig lite tid att klicka runt lite på datorn om kost, och hittade en hel del bra grejer. Några som man redan vet om och vissa som var lite nyare - ialla fall för min del. Så jag gör en lista med saker som kan vara bra att äta och som sägs stå emot vissa sjukdommar.

- Champinjoner: är fulla med antioxidanter och skyddar mot cancer. 
 
- Spannmål: De fyra spannmålen havre, korn, råg och vete är något som innehåller mycket fibrer. Nästan alla äter alldeles för lite fibrer enligt många undersökningar och de rekomenderas att äta ca 25-35 gram/dag för en vuxen kvinna. De flesta äter inte ens hälften. Ett tips kan vara att äta fullkornsråg bröd, dessa goda All Bran fullkornsflingor till frukost och bulgur.
 
- Bär: Vi har kanske alla hört att man ska äta blåbär osv för att det är bra. Och jag tänkte tipsa om samma sak ännu en gång. Nu har nämligen en ny finsk studie visat att om man äter normalt var dag + 100 gram blåbär eller havtornsbär minskar midjemåttet garanterat. Om det stämmer eller inte har jag ingen aninge om men det är helt klart värt ett försökt för er som behöver lite hjälp på traven utan att göra några större ändringar. Dessutom tackar inte jag nej till blåbär och mjölk var dag.
 
 - Fruk & grönt: Jajaja, här kommer tjatet om att fruk och grönt är bra för kroppen... Och det är inget jag tänker neka. Enligt en studie utförd i USA med ett x antal hundratusentals personer har man kommit fram till att man kan äta sina lungor starkare genom att följa reglen 5 fruker eller grönsaker/dag. Man minskar dessutom chansen för lungcancer med ca 46%, hosta, slembildnning och andra lungbesvär. Värt att testa! Men glöm inte att allt räknas - de som finns i maten, glaset med juice osv. Hur som så rekomenderas 500 gram frukt och grönt/dag. Potatis ingår inte. 
 
 
- Te minskar riken för cancer med 46% - ny vana : 2 koppar te utan socker eller honung va dag. Kanske en på morgonen och en på kvällen, jag personligen skulle rekomendera grönt eller vitt te då jag hört mest bra saker om dessa. 
 
Det är en hel skog med massor av bra och fyndiga tips och upplysnignar jag skulle vilja dela med mig av men inläggen blir så galet långa om allt skulle tryckas in. Men jag har en tanke på att börja lägga ut smarta tips och upplysningar om kost och träning allt oftar nu , det låter bra tycker jag!



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Namn: Caroline Nelson
Ålder: 17 år
Bor: Norrköping och Askersund
Sysselsättning: Jobbar på Mcdonalds och pluggar till Djurvårdare
Intressen: Fotografera, Djur, Träna, Resa, Filmer
Framtidsplaner: *Volontärarbeta i Kenya, Diani Beach, med marinekologi sommaren 2014* Praktisera som vet.assistent i Uganda 2015.* Möjligen plugga vidare till veterinär i Budapest alt. Edinburgh om några år.* Resa jorden runt och älska livet!*