Startsidan  ·   Instagram  ·   WeHeartIt  ·   Tumblr

Witch Doctor & Mathaha

Skrivet:    ·  Diani Beach 2014, Äventyr
Holy Moly vilken härlig eftermiddag vi har haft! Ali tog oss till en witchdoctor - det kan ha varit dom absolut roligaste 20 minuter i hela mitt liv - vi alla skratta tills tårarna rann, vilken härlig människa! Trots att vi inte förstod ett ord utav vad han sa utan att Ali översatte så skratta man konstant - snacka om att kunna underhålla! Även om skratt och glädjetårar ingick i priset var han mediciner absolut funktionsdugliga. De använder samma saker som vi har i våra läkemedel fast de använder växterna istället för tabletter. Vi alla testade ett pulver man sniffade i sig i näsan för att motstå förkylning - det svider än såhär ca 3 timmar efter... På bilden ser ni Axel, stjärnan i det hela och mig - Axel och jag fick spela gifta och på bilden poserar vi fint med ett kärlekselexis och en rot till för männen när de vill "överraska sin fru" hahah kan säga att det var nog den enda förklaringen vi förstod när han själv visade med sina stora handgester och ljudeffekter. Underbar man -underbar upplevelse - helt klart ett måste om du åker hit i närheten du kommer aldrig glömma det och du kommer deffenitivt få ett gott skratt! Jag ska försöka ladda upp en video i sinom tid.
 
Vidare från mediciner till en underbar solnedgång där kongofloden mynnar ut i havet för en kall juice. När solen gått ner åkte vi in till stan för att käka lokal BBQ, vi har lärt oss att regel #1 när det kommer till kenyansk mat är kött.
När vi anländer möts vi av en kille hög som ett hus med en kruka hash under armen - det är vågat att gå runt med sådant så öppet , här är fängelse straffet 10 år. Hur som, när vi lyckats skaka av oss honom går vi in för att beställa vad vi önskar äta. Rummet är vitkaklat golv till tak, ljuset är skummt, flugorna täcker storadelar av väggarna, det är varmare än utanför och du möts av doften av rått kött och blod och synen av en stor bandsåg och ett x antal slaktade getter och kor hängandes från taket - aptiten gick ned på noll. Vi beställde och pekade ut vilka bitar vi ville ha, fick dessa styckade och tog vår stora gemensamma tallrik till grillmästaren. Efter ca 30 min väntan på svarta plast stolar i ena hörnet av restaurangen där ljuset var som skummast blev vi serverade vår mat. Det bästa var att här använder man inte bestick, alla äter från samma tallrik och det är massor av mat - adjö vett och etikett! Maten var UNDERBAR! Jag har aldrig ätit något så gott som Mathaha och kött; Mathaha är en mix av alla kenyas bönor, majs och potatis i ett mos - man ta mos i handen, trycker fast en liten köttbit och äter. Det måste bara smakas - annars har man verkligen missat något i livet!
 
Oscar, Ali, Jag, Therese 
 
Bilder från maten kommer, ska bara få dom skickade till mig då jag inte hade med min kamera dit. 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Namn: Caroline Nelson
Ålder: 17 år
Bor: Norrköping och Askersund
Sysselsättning: Jobbar på Mcdonalds och pluggar till Djurvårdare
Intressen: Fotografera, Djur, Träna, Resa, Filmer
Framtidsplaner: *Volontärarbeta i Kenya, Diani Beach, med marinekologi sommaren 2014* Praktisera som vet.assistent i Uganda 2015.* Möjligen plugga vidare till veterinär i Budapest alt. Edinburgh om några år.* Resa jorden runt och älska livet!*